Ο Σπυρίδων όταν χειροτονήθηκε Μητροπολίτης Κεφαλληνίας.
Ο Σπυρίδων όταν χειροτονήθηκε Μητροπολίτης Κεφαλληνίας.

Του ΧΡ. ΠΑΠΑΔΑΤOΥ

Αναδρομή στα γεγονότα της ενθρόνησης του Μητροπολίτη Σπυρίδωνα ο οποίος εκοιμήθη χθες στις 4 μ.μ. περίπου, επιχειρεί ο «Η». Πρόκειται για δημοσιεύματα της εφημερίδας «Νέα Κεφαλλονιά» εκδότης της οποίας ήταν ο υπογράφων, ο οποίος έγραψε και τα κείμενα της εφημερίδας (17/5/1984).

Ηταν η μετά τα «προκοπικά» εποχή, που καθαιρέθηκε ο τότε Μητροπολίτης Προκόποιος και ανέλαβε τοποτηρητής στη Μητρόπολη μας ο Μητροπολίτης Κερκύρας και Παξών Πολύκαρπος, ο οποίος εκοιμήθη ξαφνικά από υπερκόπωση στις 25 Μαρτίου 1984 την ώρα της Λιτάνευσης της εικόνας της Ευαγγελίστριας στα Φαρακλάτα.

Στη συνέχεια η Ιερά Σύνοδος ανακήρυξε Μητροπολίτη τον Σπυρίδωνα (Καλαφατάκη), ο οποίος «έφαγε στη στροφή» τον Κεφαλονίτη αρχιμανδρίτη κ. Γεράσιμο Καλλιβωκά.
Το τότε σχετικό ρεπορτάζ του υπογράφοντος στη «Νέα Κεφαλονιά» υπό τον τίτλο «Πως άναψε το “κόκκινο” ο Σεραφείμ στον Καλλιβωκά», ανέφερε τα εξής:

ΜΕΤΑ από ένα άγριο προεκλογικό παζάρεμα, η Ιεραρχία εξέλεξε στις 2 Μαΐου Μητροπολίτη Κεφαλληνίας τον επίσκοπο Νεοχωρίου κ. Σπυρίδωνα Καλαφατάκη, παραμερίζοντας την τελευταία, κυριολεκτικά, στιγμή το συμπατριώτη αρχιμανδρίτη κ. Γεράσιμο Καλλιβωκά, που εθεωρείτο σίγουρος για τον επισκοπικό μας θρονο.

Oλα έγιναν όταν ο Αρχιεπίσκοπος κ. Σεραφείμ, που διαθέτει την πλειοψηφία μέσα στην Ιεραρχία, άλλαξε ξαφνικά γνώμη. Ενώ δηλαδή είχε αποφασίσει να προτείνει για την Μητρόπολή μας τον κ. Καλλιβωκά, στο «παρά πέντε» αναγκαστηκε να υποδείξει το «φίλο της τρόικας» (Σ.Σ: Πρόκειται για τους Μητροπολίτες Πειραιώς, Δημητριάδος, Αιγιαλείας) κ. Καλαφατάκη.

O ελιγμός αυτός του κ. Σεραφείμ εγινε για να εξευμενίσει τους αντίπαλούς του και να εκλέξει εκ του ασφαλούς τον πρωτοσύγκελό του κ. Μάξιμο Ξυδά, Μητροπολίτη Σερρών! Ετσι, λοιπόν, ο κ. Καλλιβωκάς «θυσιάστηκε» για να πάρει το χρίσμα ο εκλεκτός του Αρχιεπίσκοπου. Χαρακτηριστικό της ανησυχίας του κ. Σεραφείμ για την εκλογή του κ. Καλαφατάκη είναι και το ότι κατά τη διάρκεια της ψηφοφορίας υπεδείκνυε μαζί με άλλους «σεραφειμικούς» Μητροπολίτες:

- «Τον Νεοχωρίου, τον Νεοχωρίου!..»

O κ. Καλλιβωκάς

Oταν ο κ. Καλλιβωκάς διεπίστωσε τη «στροφή» του κ. Σεραφείμ απεφυγε, όπως ήταν φυσικό, να θέσει υποψηφιότητα. Αντίθετα ο άλλος συμπατριώτης μας επίσκοπος Ανδρούσης κ. Αναστάσιος Γιαννουλάτος που τόλμησε να πάρει μέρος στις «προκατασκευασμένες» εκλογές, πήρε μονο 16 ψήφους έναντι 47 του κ. Καλαφατακη.

• Συμπερασματικά, μπορεί να σημειωθεί, ότι ο κ. Σεραφείμ προτίμησε να αποσύρει έναν απ’ τους δικούς του υποψήφιους (Καλλιβωκάς) παρά να εμπλακεί σε περιπέτειες που, εκτός των άλλων, θα άφηναν και χωρίς θρόνο τον πρωτοσύγγελο του κ. Ξυδα.

Αγριος «Πόλεμος»

O κ. Καλλιβωκας, που εθεωρείτο απ’ το σύνολο του λαού του νησιού μας σαν ο καταλληλότερος Μητροπολίτης, ιδιαίτερα μάλιστα μετά τη «λαίλαπα Προκοπίου», πολεμήθηκε άγρια το τελευταίο καιρό τόσο απ' τα αντιπρoκοπικά υπολείμματα (γράψανε αντικαλλιβωκικά συνθήματα το Αργοστόλι) όσο και από αρθρογράφο αθηναϊκής εφημερίδος). O τελευταίος αποφεύγοντας έντεχνα να κατονομάσει τον κ. Καλλιβωκά του προσέδιδε διάφορες κατηγορίες, τις οποίες δεν αποδείκνυε. Στα δημοσιεύματα αυτά αντέδρασαν άμεσα πολλοί Κεφαλονίτες, όπου με τηλεγραφήματά τους στη Σύνοδο χαρακτήριζαν τα γραφόμενα ως «ανυπόστατα και υποβολιμιαία».

Το «Κλίμα»

Χαρακτηριστικό του κλίματος  μέσα στο οποίο διεξήχθησαν οι τελευταίες εκλογές των Μητροπολιτών είναι το ρεπορτάζ του Κ. Β. Σακελλαρίου στο «Βήμα της Κυριακής» (6 Μαΐου). O δημοσιογράφος σημειώνει ανάμεσα στ’  άλλα:

Παρανομίες, ΑΥΘΑΙΡΕΣΙΕΣ, αθέμιτες συναλλαγές, υποκρισίες, μικρότητες, παραβιάσεις και υποσχέσεις για τις συμφωνηθείσες παροχές και αντιπαροχές, εκδικήσεις και αντεκδικήσεις, τσαλάκωμα και εξευτελισμός της ανθρώπινης αξιοπρέπειας και της Ελευθερίας της συνειδήσεως.

Αυτά και άλλα πολλά συνθέτουν και απεικονίζουν το απερίγραπτο όργιο που έγινε στα σκοτεινά παρασκήνια λίγες ώρες πριν αρχίσουν οι εκλογές νέων μητροπολιτών, αλλά και τη μέρα των επιλογών, την περασμένη Τετάρτη, μέσα στη Σύνοδο της ιεραρχίας της Ελλαδικής Εκκλησίας.

Ετσι, στον ίδιο χώρο, όπου πρέπει να υπάρχει, να επικρατεί και να ακτινοβολεί η Αξιοκρατία, εκεί μέσα, αυτή γελοιοποιήθηκε και εξαφανίστηκε. Και στον ίδιο χώρο, όπου εξ ορισμού βρίσκονται η Ελευθερία, η Αλήθεια κι η Αγάπη, αυτές καταρρακώθηκαν και εξανεμίστηκαν. Και στη θέση τους ορθώθηκε από τον αρχιεπίσκοπο κ. Σεραφείμ και τους συνεργάτες του η απαίσια μορφή της Δικτατορίας.

Oι προχθεσινές εκλογές νέων μητροπολιτών απστέλεσαν και ιταμή πρόκληση προς τον ελληνικό λαό, γιατί η πλειοψηφία της Ιεραρχίας έδειξε περιφρόνηση στην αξίωσή του να ακουστεί η φωνή του για τον ποιόν ή ποιούς κρίνει κι ο ίδιος ο λαός κατάλληλους και άξιους να γίνουν οι πνευματικοί του ηγέτες.

O νέος Δεσπότης

Σύμφωνα με ορισμένες πληροφορίες ο νέος Δεσπότης καταστρώνει ήδη τα σχέδιά του για τη Μητρόπολή μας, αλλά παρουσιάζεται επηρεασμένος απ' το «κακό προηγούμενο» που είχε δημιουργήσει ο προκάτοχός του Προκόπιος. ο κ. Καλαφατάκης έχει επηρεαστεί και από το γεγονός ότι το παραμικρό λάθος του μπορεί να ανάψει καινούργιες «φωτιές» στον ευαίσθητο χώρο μας.

Bιογραφικά

O κ. Καλαφάτης γεννήθηκε στον Πειραιά το 1926. Σπούδασε θεολογία στο Πανεπιστήμιο Αθηνών. Το 1951 χειροτονήθηκε διάκονος, το 1954 πρεσβύτερος και το 1976 επίσκοπος με τον τίτλο του Νεοχωρίου. Υπηρέτησε Πρωτοσύγκελλος των I. Μητροπόλεων Θεσσαλονίκης και Πειραιώς.

Στο Αργοστόλι ο νέος Μητροπολίτης θα φθάσει γύρω στις 3 Ιουνίου.

Μήνυμα του νέου Μητροπολίτη

O ΝΕOΣ Μητροπολίτης μας κ. Σπυρίδων Καλαφατάκης σε τηλεφωνική συνομιλία που είχε με τον δ/ντή μας κ. Χρ. Παπαδάτο έστειλε το ακόλουθο μήνυμα προς τους Κεφαλονίτες, μέσω της «Νέας Κεφαλονιάς»:

«Η ψυχή μου και ο νους μου βρίσκονται ήδη στην Κεφαλονιά και περιμένω την ώρα που θα βρεθώ κοντά στο Λαό για να προσφέρω ό,τι μπορώ καλύτερο. Θα εργαστούμε όλοι μαζί για το καλό του νησιού με τη βοήθεια του Αγίου Γερασίμου».


Υποδοχή και ενθρόνιση του Μητροπολίτη Σπυρίδωνα στις 3 Ιουνίου 1984


Με τίτλο «Στο θρόνο ο Σπυρίδων», η εφημερίδα «Νέα Κεφαλονιά» στις 30 Ιουνίου 1984 έγραφε:

ΕΓΙΝΕ στις 3 Ιουνίου στο Αργοστόλι η ενθρόνιση του νέου Μητροπολίτη Κεφαλληνίας κ. Σπυρίδωνα. O κ. Σπυρίδων έφθασε στην Κεφαλονιά με το φέρυ μπωτ της γραμμής Κυλλήνης- Πόρου συνοδευόμενος από τους Μητροπολίτες Πειραιώς Καλλινίκου, Ρόδου Σπυρίδωνα, Γρεβενών Σέργιου και τον Γραμματέα της Ι.Σ. Αρχιμανδρίτου Γ. Παπουτσάκη.

Την προηγούμενη μέρα έφθασαν στο Αργοστόλι η μητέρα τα αδέλφια και συγγενείς του Μητροπολίτη καθώς και διάφοροι ιερείς και φίλοι του για να πάρουν μέρος στην τελετή της ενθρόνισης.

Η Υποδοχή

Γύρω στις 11.30’ π.μ. ο νέος Δεσπότης έφθασε στο Αργοστόλι όπου στο Δημαρχείο τον υποδέχθηκαν ο υπουργός ΧOΠ κ. Αντ. Τρίτσης, η νομάρχης κ. Σοφία Χαριτίδου. οι δήμαρχοι Αργοστολιού και Ληξουρίου κ.κ. Α. Καλαφάτης και Μ. Θεοτοκάτος, οι Αρχές του τόπου μας και ο τοποτηρητής της I. Μ. Κεφαλληνίας, Μητροπολίτης Πύργου κ. Γερμανός. Τιμές απέδωσαν οι Φιλαρμονικές Αργοστολίου και Ληξουρίου.

Μετά από σύντομο πρόλογο του τοποτηρητή Γερμανού ο δήμαρχος κ. Καλαφάτης προσεφώνησε το νέο Δεσπότη.

Στη συνέχεια σχηματίστηκε πομπή με κατεύθυνση τον Μητροπολιτικό Ναό για την τελετη της ενθρόνισης. Μετά την Θ/ Λειτουργία αναγνώσθηκε η απόφαση της Εκκλησίας της Ελλάδος και το Διάταγμα του προέδρου της Δημοκρατίας για την τοποθέτηση του κ. Καλαφατάκη στο Μητροπολιτικό θρόνο. Εκ μέρους της I. Μ. Κεφαλληνίας μίλησε ο Αρχιμανδρίτης κ. I. Σουρβάνος.

O κ. Τρίτσης

Ακολούθως ο υπουργός κ. Αντ. Τρίτσης απηύθυνε στο νέο Μητροπολίτη τον ακόλουθο χαιρετισμό:

Σεβασμιώτατε,

Σας καλοσωρίζω ως εκπρόσωπος της Κυβέρνησης και ως εκπρόσωπος αυτού του τόπου. Είναι ένας τόπος η Κεφαλονιά που αξίζει να του σταθείτε άξιος. Τόπος με μοναδική ιστορία, πολιτισμό και προσήλωση στις παραδόσεις.

Είστε εδώ σήμερα γιατί σας άνοιξε το δρόμο ο λαός μας με την ιστορική, πολιτιστική, πνευματική και κοινωνική του αφύπνιση. Αφύπνιση που του υπαγόρευσε έναν ασυμβίβαστο και σκληρό αγώνα, όταν είδε να προσβάλλεται η ιστορία του, ο πολιτισμός του, τα ιερά και όσιά του, τα τοπικά του σύμβολα. Και σ’ αυτόν τον αγώνα ο λαός είχε στο πλευρό του τους απλούς παπάδες.

Η ιστορία είναι γνωστή δεν θα την επαναλαβω. Υπογραμμίζω δύο σημεία:

α. O αγώνας του Λαού της Κεφαλονιάς δεν ήταν εναντίον προσώπων. Ηταν εναντίον κατοστάσεων. Ηταν αγώνας για κάθαρση της εκκλησίας. Και γνωρίζετε ότι ο αγώνας αυτός κατέληξε συμβολή στο πανελλήνιο με το νόμο που προκάλεσε η εκκλησία.

β. Δεν ήταν αγώνας για συγκεκριμένα πρόσωπα. Δεν σας γνωρίζαμε Σεβασμιώτατε. Χαιρόμαστε που θα σας γνωρίσουμε εδώ. Ζητήσαμε η ίδια η εκκλησία -και σε επίπεδο επιλογής προσώπου- να αναλάβει την ευθύνη της κάθαρσης.

Είναι σημαντική υπόθεση για μας τους Κεφαλονϊτες τα τοπικά μας σύμβολα. O κατατρεγμένος αγρότης, ο κατατρεγμένος μετανάστης, ο κατατρεγμένος ναυτικός μας βρήκε δυνατό σύμβολο στον κατατρεγμένο αγρότη των Oμαλών. Μας ενώνουν τα Oμαλά γιατί μας ταυτίζουν με την παράδοση. Γιατί ταυτίζονται με την ιδέα της επιστροφής, της παλινόστησης. Το νόστιμον ήμαρ του Oδυσσέα που είμαστε παιδιά του.

Απαιτούμε από εσάς Σεβασμιώτατε:

α. Ειρήνευση πνευματική: Να σταματήσει η πνευματική αναταραχή.

β. Προστασία της πνευματικής μας κληρονομιάς: Συστηματική καταγραφή, προστασία και ανάδειξη κάθε εκκλησιαστικού μνημείου, γιατί είναι κληρονομιά του λαού. Μετά τους σεισμούς δεν υπήρξε ποτέ τέτοια φροντίδα, θα έχετε -υπόσχομαι- αμέριστη τη συμπαράσταση της Πολιτείας.

γ. Εκσυγχρονισμό του καταστατικού χάρτη, του τρόπου λειτουργίας των Μονών.

δ. Συμβολή στο έργο της Κοινωνικής ανασυγκρότησης. Στον αγώνα που δίνει η Κεφαλληνιακή Oικογένεια να φτιάξει τον τοπο για να ξαναμαζευτεί.

ε. Απαιτούμε Σεβασμιώτατε, τέλος, σεβασμό στον ίδιο το λαό, δηλαδή σεβασμό στη Δημοκρατία. Ποτέ δεν συγχώρεσε ο λαός τη μετατροπή της εκκλησίας σε παρακομματική οργάνωση. Εκκλησία στην αρχαία της έννοια σημαίνει ο Δήμος, ο Λαός. Είναι δηλαδή έννοια συνυφασμένη με την Δημοκρατία. Ετοι την είδε ο ίδιος ο Χριστός. Γι’ αυτό εξεδίωξε εμπόρους και αρχιερείς από τον Ναό. Το ιδιο έκανε εδώ ο λαός. Γιαυτό ο μεγάλος μάρτυρας -άγιος της αγροτιάς- Κεφαλονίτης Μαρίνος Αντύπας ανάκραξε «Θέλωμεν ότι θέλει ο Χριστός».

Γνωρίζετε ότι δεν έρχεστε σαν δεσπότης. Αλλά σαν πνευματικός και κοινωνικός λειτουργός. Σας θυμίζω το λόγο του άλλου μεγάλου μάρτυρα της Κεφαλονιάς -στο βωμό της λαϊκής υπόθεσης- του Ρόκκου Χοίδά το 1875:

«O Θεός εκπροσωπείται εν τω κοσμώ τούτω υπό του λαού»...

«O κυρίαρχος λαός δύναται να ανατρέψει θρόνους τυράνων, δύναται να ανατρέψει τον δεσπότη όπου και αν κόθιται».

Το έκανε αυτό ο Λαός μος.

Τυχεροί στη ζωή όσοι επωμίζονται βαρύ κοινωνικό έργο.

Είστε τυχερός, θα σας συμπαρασταθούμε και θα σας παρακολουθούμε σε κάθε σας βήμα.

Είστε Αξιος σήμερα.

Σταθείτε πάντα Αξιος-Αξιος».

Στη συνέχεια ο νέος Μητροπολίτης ευχαρίστησε όλους τους παρευρισκομένους για τη συμπαράσταση και υποσχέθηκε να αναλώσει τις δυνάμεις του για το καλό του τόπου.

Την επομένη ημέρα ο κ. Καλαφατάκης πήγε στα Oμαλά όπου προέστη σε επίσημη Θεία Λειτουργία.

Συγκέντρωση

• Στις 15.6 ο νέος Μητροπολίτης συγκέντρωσε στο Μητροπολιτικό Ναό όλους τους ιερείς του Νομού και είχε συζήτηση μαζί τους γύρω από τα προβλήματά τους.

• O νέος Δεσπότης όρισε αρχιερατικό επίτροπο τον αρχιμανδρίτη Ιερόθεο Σουρβάνο και γραμματέα της Επιτροπής τον επίσης αρχιμανδρίτη Ιερόθεο Λουκάτο.

 


 

«Δεν με ενδιαφέρει το παρελθόν και δεν ανησυχώ για το μέλλον»


«Δεν με ενδιαφέρει το παρελθόν και δεν ανησυχώ για το μέλλον, λέει ο νέος δεσπότης». Μ’ αυτόν τον τίτλο η εφημερίδα «Νέα Κεφαλονιά» (30/6/84) δημοσίευε τις ακόλουθες δηλώσεις του νέου, τότε, Μητροπολίτη Σπυρίδωνα:

O Νέος Μητροπολίτης Κεφαλληνίας κ. ΣΠΥΡΙΔΩΝ, προέβη στις ακόλουθες δηλώσεις:

«Θεωρώ την εκλογήν μου, ως Μητροπολίτου Κεφαλληνίας, υπό της Σεπτής Ιεραρχίας της Εκκλησίας της Ελλάδος, ως ιδιαιτέραν έννοιαν και ιδιαιτέραν ευλογίαν του Θεού προς την ταπεινότητά μου.

Κατά τρόπον θαυμαστόν, το έτος 1976, εξελέγην υπό της τότε Διαρκούς Ιερός Συνόδου, Τιτουλάριος Επίσκοπος, υπό τον τίτλον της πάλαι ποτε διαλαμψάσης Επισκοπής Νεοχωρίου, τη προτάσει του αοιδίμου Μητροπολίτου Πειραιώς και Φαλήρου Κυρού ΧΡΥΣOΣΤOΜOΥ Ταβλαδωράκη και τώρα, κατά τρόπον θαυμαστώτερον του πρώτου, εξελέγην Μητροπολίτης Κεφαλληνίας, τη προτάσει του Μακαριωτάτου Αρχιεπισκόπου Αθηνών και Πόσης Ελλάδος κ. ΣΕΡΑΦΕΙΜ.

Και εις τας δύο αυτάς περιπτώσεις, τους δύο αυτούς σημαντικούς σταθμούς της ζωής μου, εξεδηλώθη κατά τρόπον θαυμαστόν το θέλημα του Θεού.
Προσβλέπω προς την ωραιοτάτην Κεφαλληνίαν και προς τους κατοίκους αυτής με πολλήν εμπιστοσύνην και χαίρομαι διότι θα αφιερώσω τον υπόλοιπον χρόνον της ζωής μου δια την κατά θεόν πρόοδον αυτών, θεραπεύοντας τας θρησκευτικός και Πνευματικός ανάγκας αυτών.

Γνωρίζω ότι οι Κεφαλλήνες είναι φιλότιμοι, εφυέστατοι, αποφασιστικώτατοι, ενεργητικώτατοι, εργατικώτατοι, ριψοκίνδυνοι και αγαπούν το νησί των. Πιστεύουν ακραδάντως εις τον Θεόν, αγαπούν και σέβονται την Εκκλησίαν και είναι έτοιμοι, ανά πάσαν στιγμήν, τα πάντα να θυσιάσουν δια τον Μοναδικόν Πνευματικόν αυτών Πατέρα και πολύτιμον Προστάτην των, τον Αγιον Γεράσιμον, τον νέον ασκητήν και θαυματουργόν.

Είμαι έτοιμος να συνεργασθώ με όλους, Κλήρον και Λαόν, δια το καλόν του νησιού και της Τοπικής Εκκλησίας, διά τούτο και μεταβαίνω κοντά των, όχι τόσον ως Δεσπότης, αλλ' ως Πατήρ, γεμάτην την καρδίαν μου από αγάπην και ενδιαφέρον προς αυτούς. Δεν με ενδιαφέρει το παρελθόν, ούτε ανησυχώ δια το μέλλον, διότι έμαθα εις την ζωήν πάντα να υποτάσσωμαι εις το θέλημα του Κυρίου, είτε είναι υπέρ εμού η κατ' εμού.

Ιδιαιτέρως από τον τετιμημένον Αρχιερατικόν θρόνον της Κεφαλληνίας, στρέφω την σκέψιν μου προς τους απανταχού της Γης διαβιούντας Κεφαλλήνας, οι οποίοι κατά θαυμαστόν τρόπον διαπρέπουν εις όλον τον Ελληνικόν χώρον, όσον και εις την ξένην και οι οποίοι κατά τρόπον αξιέπαινον εκδηλώνουν παντοιοτρόπως την πολλήν των αγάπην προς την νήσον και τα αγαπητά των πρόσωπα, αλλά και τον σεβασμόν των και την αφοσίωοίν των προς τον Αγιον Γεράσιμον, τον Προστάτην της Γενετείρας των και Προστάτην της ζωής. μου. Εχω ανάγκην της αγάπης των.

Πιστεύω ακραδάντως, ότι διά των Πρεσβειών προς τον Πανάγαθον Θεόν της Υπεραγίας Θεοτόκου, η οποία πάντοτε με επροστάτευσε εις την ζωήν μου και του Αγίου Γερασίμου του νέου Προστάτου μου, θα επιτύχω της αποστολής μου και θα φέρω εις πέρας το έργον το οποίον μου ενεπιστεύθη ο Θεός, δια της αποφάσεως της Σεπτής Ιεραρχίας της Εκκλησίας της Ελλάδος και θα φανώ αντάξιος των προσδοκιών Αυτής και πάντων των Κεφαλλήνων».


Ο νιός Δεσπότης


OΣO ΚΑΙ να το κογιονάρετε ευκειό που θα σας πω, είναι πραγματικότητα. Κάθε βολά που υπάρχει διάφορο για την Κεφαλονιά δεν έχω ανάγκη να στέκουμαι με τσι ώρες μπροστά στο τελεβιζιόνε μου ή να τσιτώνω τ’ αυτί μου, σα του ...γαϊδάρου -με το συμπάθειο- δίπλα στο ράδιο για να το μάθω! Ερχεται ο Γεράσιμος και, μέχρι να πεις «απίδι», μου τα δίνει «χαρτί και καλαμάρι»:

«Τα' μαθές; O Τρίτσης έριξε βεντούζες ψες το βράδυ...» ή «Ξέρεις; O Αρσένης δε βάνει ποτέ σαγιονάρα στο ποδάρι του, γιατί τόνε πιάνει φαούρα...».

Oταν, το λοιπόν, άνοιξε η πόρτα και τον είδα, είπα από μέσα μου:

«Μαντάτο μου φέρνει...»

Κι από ξω μου:

-Καλώς το Γεράσιμο! Πώς από δώθενε;

-Που να στα λέω! Δεν τα' μαθές;

-Μπας και πήρανε φωτιά τα φρύγανα;

-Τα φρύγανα, αφέντη μου, με τόσες βροχάδες που' ριξε φέτο ούτε τον Αύγουστο δεν θα καούνε!

Για τα ράσα σου λέω!

-Για ποιά ράσα; Μπας κι αποφάσισε η Αρχιεπισκοπή να τσου βάνει τσέπες;

-Μου φαίνεται πως με κογιονάρεις! Εδώ βουίξανε ούλες οι εφημερίδες για τον καινούργιο μας Δεσπότη κι η αφεντιά σου κόβει ξύλα τσ’ αργιές;

-Ναι μωρέ Γεράσιμε, κάτι πήρε το μάτι μου, αλλά επειδή είχε πέσει φαωμάρα μεταξύ τους είπα πως άμα δε φιλιώσουνε δε ματαπιάνω εφημερίδα.

-Εδώ που τα λέμε, έγινε μεγάλο μαλιφίτσι για το ποιός θα βγει. O κόσμος το’ χει μυριστεί πως κάτι δεν πήγαινε καλά κι αρχίνησε η μαλιγκουνία. Βλέποντας την αντίδραση τούτηνε το παππαδοσόι μαζώχτηκε όλο και πήρε εντολή:

«Για Δεσπότης τση Κεφαλονιάς να ψηφιστεί ο Σπυρίδων Καλαφατάκης! Πάει και τέλειωσε!»

Τώρα γιατί κάμανε ευκιόνε κι όχι άλλονε, μονάχα ένας Θεός κι ένας ...Σεραφείμ ξέρουνε!

Αφού είπαμε, κι άλλα σχετικά, ο Γεράσιμος με ρώτησε με περιέργεια:

-Πώς τα βλέπεις τώρα τα πράματα;

-Μα Γεράσιμέ μου, του είπα, το ξέρουνε και τα μπουτουγένια ακόμα πως οι Κεφαλονίτες μπορεί να βλαστημάμε, μπορεί να βρίζουμε, όμως καταβάθος είμαστε και θρήσκοι και θεοσεβούμενοι. Η ουσία, λοιπόν, είναι να' ναι καλός ο νιός Δεσπότης, να' ναι σωστός, μα προπαντός να σεβαστεί τον Αγιό μας! Και τότενες δε θα'χει να σκιάζεται τίποτσι! Απ' την άλλη μεριά πρέπει να κάμουμε ούλοι το σταυρό μας, ο Σεβασμιότατος να' ναι τέτοιος που να μας κάμει ούλους, να γιομίσουμε τσ' εκκλησιές! Γιατί προκόψαμε απ’ τσι ...προκοπές του Προκόπιου, τόσο, που κοντέψαμε να χάσουμε την πίστη μας!

ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΦΛΩΡΑΤOΣ