Φωτό από το πάνελ της Hμερίδας, που έγινε στο Bαθύ Iθάκης
Φωτό από το πάνελ της Hμερίδας, που έγινε στο Bαθύ Iθάκης

Πραγματοποιήθηκε τη Κυριακή η Ημερίδα που διοργάνωσε η Επιτροπή Νησιωτικής Πολιτικής της ΠΙΝ στο Μορφωτικό Κέντρο Ιθάκης, με θέμα «Συγκοινωνίες της Π.Ι.Ν».

Την έναρξη της Ημερίδας έκανε ο περιφερειάρχης Ιονίων Νήσων κ. Σπύρος Σπύρου, ενώ παραβρέθηκαν και χαιρέτησαν ο γενικός γραμματέας Αποκεντρωμένης Διοίκησης της Περιφέρειας Πελοποννήσου, Δυτικής Ελλάδας και Ιονίων Νήσων κ. Αναστάσιος Αποστολόπουλος, ο δήμαρχος Ιθάκης κ. Ιωάννης Κασσιανός, ο δήμαρχος Μεγανησίου κ. Ευστάθιος Ζαβιτσάνος, ο δήμαρχος Παξών κ. Σπύρος Μπογδάνος και ο αντιδήμαρχος Καλάμου κ. Φώτης Σώλος.

• O περιφερειάρχης κ. Σπύρος Σπύρου στο χαιρετισμό του είπε μεταξύ άλλων:

Θέλω να σας καλωσορίσω στην Ημερίδα που διοργάνωσε η Επιτροπή Μικρών Νησιών με επικεφαλής την Αντιπεριφερειάρχη, Σμαράγδα Σαρδελή, με θέμα τις «Συγκοινωνίες στη Π.Ι.Ν».

Το θέμα αυτό είναι πολύ μεγάλο και σοβαρό και σχετίζεται με τη λειτουργία την κοινωνική, την τουριστική και την εμπορική των νησιών μας. Η ενδοπεριφερειακή συγκοινωνία είναι πολύ σημαντική αλλά επίσης και η πρόσβαση από τη θάλασσα στα νησιά μας είναι εξίσου σημαντική και καθοριστική για την ανάπτυξή τους.

Oι συγκοινωνίες αποτελούν δομικό στοιχείο της ανάπτυξης των νησιών μας και γενικότερα της Περιφέρειάς μας.

Η περίοδος που ζούμε και η οικονομική κατάσταση έχει οδηγήσει στη μείωση των επιβατών και της επιβατικής κίνησης, με αποτέλεσμα να έχει επηρεάσει αρνητικά το μεταφορικό μέσο. Επηρεάζει τη συχνότητα των δρομολογίων, το κόστος μετακίνησης και μια σειρά άλλων παραμέτρων, που έχουν οδηγήσει στην ολική αλλαγή της εικόνας, όπως τη γνωρίζαμε μέχρι χθες.

Θέλω να συγχαρώ και πάλι την Επιτροπή και την αντιπεριφερειάρχη γι’ αυτή την πρωτοβουλία και εύχομαι καλή επιτυχία στις εργασίες της Ημερίδας.

• Στην εισήγησή της η κ. Σμαράγδα Σαρδελή-αντιπεριφερειάρχης Μικρών Νησιών είπε μεταξύ άλλων:

Η ημερίδα πραγματοποιείται, μετά από απόφαση της Επιτροπής Μικρών Νησιών, Νησιωτικής Πολιτικής και Συγκοινωνιών της Π.Ι.Ν. με σκοπό, μετά την ανταλλαγή απόψεων όλων των συναρμόδιων φορέων που εμπλέκονται στον τομέα των συγκοινωνιών, να γίνει μια ολοκληρωμένη και συντονισμένη παρέμβαση-προσέγγιση στο σχεδιασμό μιας αποτελεσματικής λύσης του συγκοινωνιακού θέματος.

Η ιδιαιτερότητα της Ιονίου Περιφέρειας, που αποτελείται εξ ολοκλήρου από νησιά, της δίνει μια ξεχωριστή χροιά σε φυσική ομορφιά αλλά της δημιουργεί και προβλήματα προσπελασιμότητας, άγνωστα σχεδόν στην υπόλοιπη ηπειρωτική Ελλάδα. Η ζωή των νησιωτών μας κρίνεται, κυρίως, από το συγκοινωνιακό θέμα που αποτελεί και βασική προϋπόθεση για την παραμονή τους στον τόπο τους αλλά και για την προσέλευση κι άλλων μόνιμων κατοίκων. Γι’ αυτό και επιζητούμε, διεκδικούμε, απαιτούμε αξιόπιστες συγκοινωνίες 12 μήνες το χρόνο -κι όχι μόνο για την καλοκαιρινή σεζόν- και για τα μεγαλύτερα αλλά και για τα μικρότερα νησιά μας.

Πραγματικά υπάρχει τεράστια διαφορά ανάμεσα στις συγκοινωνίες των μεγαλύτερων και των μικρότερων νησιών. Πάντοτε τα μικρότερα νησιά μας υστερούν όσον αφορά τις συγκοινωνίες τους που, ιδιαίτερα τους χειμερινούς μήνες, περιορίζεται σε 3 φορές την εβδομάδα, όπως στην περίπτωση των 3 Διαποντίων Νήσων (Μαθρακίου, Ερρείκουσας και Oθωνών) ή του Καστού και του Καλάμου. Πανέμορφα νησιά, μαγευτικοί τουριστικοί προορισμοί που όμως, ειδικά τους χειμερινούς μήνες, οι κάτοικοί τους νιώθουν την πραγματική απομόνωση και ανασφάλεια και μάλιστα χωρίς ούτε έναν αγροτικό ιατρό, ο οποίος θα τους έδινε την ελάχιστη ελπίδα και σιγουριά σε περιπτώσεις προβλημάτων υγείας.

Η κατάργηση από την προηγούμενη Κυβέρνηση 3 επιπλέον Τελωνείων στην ΠΙΝ (Ιθάκης, Σάμης Κεφαλονιάς και Νυδρίου Λευκάδος) ήρθε να καρατομήσει ειδικά τον τουρισμό της κρουαζιέρας. Πρέπει να επαναλειτουργήσουν τα Τελωνεία.

Τα νησιά μας, τα ελληνικά νησιά μας έχουν όλα τα ίδια προβλήματα, τις ίδιες ανάγκες και πρέπει να αντιμετωπίζονται ισότιμα.

Εκτός από τις συγκοινωνιακές συνδέσεις που αφορούν το κάθε νησί ξεχωριστά, πρωταρχικό παράγοντα ο οποίος θα επιβεβαιώνει και τον ορισμό της ΠΙΝ, αποτελεί η σύνδεση -αεροπορική και ακτοπλοϊκή- των νησιών μας μεταξύ τους. Είμαστε το ίδιο, βρεχόμαστε όλα τα νησιά της ΠΙΝ από τα γαλαζοπράσινα νερά του Ιονίου, έχουμε την ίδια ιστορία, τον ίδιο πολιτισμό, τα ίδια ήθη και έθιμα. Πρέπει να μπορέσουμε να συνδεθούμε και συγκοινωνιακά με καθημερινή σύνδεση. Εδώ, για την επίτευξη του στόχου αυτού θα μπορούσαμε να χρησιμοποιήσουμε τον επίναυλο 3% για την επιδότηση γραμμής που θα συνδέει τα νησιά, που αφορά τις ακτοπλοϊκές συνδέσεις του Ιονίου και δυστυχώς έως τώρα δεν έχει αξιοποιηθεί στα νησιά μας.

Aμεση και χωρίς ιδιαίτερο κόστος λύση αποτελούν τα υδροπλάνα που όπως και κατά την περίοδο 2007-2008 εξυπηρετούσε τη γραμμή Κέρκυρα-Παξοί-Λευκάδα-Ιθάκη-Πάτρα-Ιωάννινα και Μπρίντιζι Ιταλίας, με την προϋπόθεση να συνδέει και με τα μικρότερα νησιά.

Η επιλογή να πραγματοποιηθεί η ημερίδα αυτή στην Ιθάκη εμπνέεται από το λόγο ότι η Ιθάκη, η πατρίδα του Oδυσσέα, αποτελεί τη μικρότερη Περιφερειακή Ενότητα από τις 5 της Π.Ι.Ν. και διακατέχεται από τα προβλήματα συγκοινωνίας που αφορούν τα Μικρά Νησιά.

Η εικόνα φυσικά που αντικρίσατε φθάνοντας στην «πύλη εισόδου» του νησιού -Λιμάνι Πίσω Αετού- ελπίζω να σας έπεισε για την αναγκαιότητα ολοκλήρωσής του, αλλά για τις βασικές ανάγκες υποδομών των Μικρών Νησιών που δυστυχώς χρονίζουν.

Πιστεύω ότι με τη συνεργασία όλων μας η ημερίδα αυτή θα αποτελέσει τη βάση για έναν αποτελεσματικότερο και βιώσιμο στόχο σωστού σχεδιασμού αλλά και αναβάθμισης των συγκοινωνιών της Π.Ι.Ν.


Tα συμπεράσματα της Hμερίδας


Στο τέλος των εργασιών της Ημερίδας η θεματική αντιπεριφερειάρχης Μικρών Νησιών και Νησιωτικής Πολιτικής κ. Σμαράγδα Σαρδελή, αναφέρθηκε στα συμπεράσματα που προέκυψαν από τις εργασίες της Ημερίδας.

Η κ. Σαρδελή τόνισε:

«Βγήκαν κάποια σημαντικά συμπεράσματα τα οποία θα μας βοηθήσουν στη διαμόρφωση ενός συνολικού σχεδιασμού για τη συγκοινωνιακή μας σύνδεση.

• Κατά πρώτον, πρέπει να υπάρξει τροποποίηση στο τίτλο του Υπουργείου Ναυτιλίας. Θα πρέπει να ονομασθεί «Υπουργείο Ναυτιλίας και Νήσων και Νησιωτικής πολιτικής» και όχι «Ναυτιλίας και Αιγαίου», γιατί είμαστε ισότιμοι και ισάξιοι με τα νησιά του Αιγαίου.

• Θα πρέπει να προχωρήσουμε σε μια ολοκληρωμένη μελέτη και σε έναν ολοκληρωμένο σχεδιασμό για μιά νέα συγκοινωνιακή σύνδεση, η οποία θα αφορά και τη σύνδεση μεταξύ των νησιών μας αλλά και με την Αδριατική και τη Μεσόγειο.

• Να γίνει η εφαρμογή του μεταφορικού ισοδυνάμου και να μειωθεί ο Φ.Π.Α.

• Να εξασφαλιστεί η καθημερινή ακτοπλοϊκή και αεροπορική σύνδεση των νησιών μεταξύ τους αλλά και με την υπόλοιπη Ελλάδα.

• Εφαρμογή τάχιστα του νομοσχεδίου που αφορά τη λειτουργία των υδροπλάνων. Γι’ αυτό το θέμα θα πρέπει να πιέσουμε τον αρμόδιο υπουργό να προχωρήσει άμεσα.

• Να διερευνηθεί η δυνατότητα για τα «πράσινα πλοία», στα οποία αναφέρθηκε ο καθηγητής του Μετσόβιου Πολυτεχνείου, Δημήτρης Λυρίδης. Θεωρώ ότι είναι μια καλή λύση και προοπτική για τη περίοδο που διανύουμε.

• Και τέλος, συμμετοχή και ενεργό ρόλος των τοπικών κοινωνιών και της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, όσον αφορά τις αλλαγές δρομολογίων. Θα πρέπει να μεταφερθεί η αρμοδιότητα στο Περιφερειακό Συμβούλιο.

Θέλω να ευχαριστήσω όλους όσοι συμμετείχαν στην Ημερίδα, πραγματικά οι τοποθετήσεις και οι προτάσεις που διατυπώθηκαν ήταν πολύ σημαντικές καθώς επίσης και η ανταλλαγή απόψεων».


Mήνυμα Mπεριάτου


Mήνυμα-παρέμβαση έστειλε ο επικεφαλής της αντιπολίτευσης κ. Hλίας Mπεριάτος στην αντιπεριφερειάρχη κ. Σμαράγδα Σαρδελή στην Hμερίδα για της Συγκοινωνίες στην ΠIN που έγινε προχθές στην Iθάκη.

Tο μήνυμα έχει ως εξής:

Κυρία Αντιπεριφερειάρχη

Λυπάμαι ειλικρινά που έκτακτα γεγονότα και υποχρεώσεις δεν μου επιτρέπουν να βρίσκομαι στην Ιθάκη για να συμμετάσχω στην ημερίδα για τις συγκοινωνίες στην ΠΙΝ που διοργανώνει η επιτροπή νησιωτικής πολιτικής και μικρών νησιών της περιφέρειας με τη δική σας καθοδήγηση και οργανωτική ευθύνη.

Θεωρώ ότι το θέμα της ημερίδας είναι κρίσιμο και άμεσης προτεραιότητας για την ΠΙΝ, η οποία ως νησιωτική περιφέρεια έχει ανάγκη από την βελτίωση όλων εκείνων των στοιχείων -υλικών και άυλων - τα οποία ενισχύουν την συνοχή και την συνεκτικότητά της. Για το σκοπό αυτό οι θαλάσσιες, αεροπορικές και χερσαίες συγκοινωνίες και κυρίως οι συνδυασμένες μεταφορές αποτελούν κομβικό ζήτημα που πρέπει να αποτελέσει αντικείμενο σοβαρού σχεδιασμού: Ενός στρατηγικού σχεδιασμού που θα λαμβάνει υπ' όψιν του τις τελευταίες τεχνολογικές εξελίξεις αλλά και τις πραγματικές ανάγκες των κατοίκων και επισκεπτών των νησιών.

Το ΙOΝΙO ΑΡΧΙΠΕΛΑΓOΣ έχει τονίσει επανειλημμένα ότι οι ακτοπλοϊκές και αεροπορικές συνδέσεις των Ιονίων Νήσων με την ηπειρωτική Ελλάδα καθώς και η ενδοπεριφερειακή-διανησιωτική σύνδεση, αποτελούν αντίστοιχα τις πλωτές γέφυρες και αερογέφυρες που συμβάλλουν στην άρση της “εδαφικής” ασυνέχειας της περιφέρειάς μας και λειτουργούν ως αρτηρίες ζωής της γενικότερης οικονομικής ανάπτυξης των νησιών μας. Μόνο η εσωτερική ακτοπλοΐα διακινεί από και προς τα Ιόνια Νησιά και εντός του Ιονίου Πελάγους (διανησιωτικά) περίπου 5 εκατομ. επιβάτες ετησίως. Από την άλλη πλευρά, οι αεροπορικές συνδέσεις της περιφέρειας με την Ευρώπη καθώς και η διεθνής ακτοπλοΐα και θαλάσσια περιήγηση (κρουαζιέρες, ιστιοπλοΐα κλπ) που αναπτύσσεται στο χώρο του Ιονίου Πελάγους φέρνουν στα νησιά μας πάνω από 2,5 εκ. αλλοδαπούς τουρίστες.

Με δεδομένα τα παραπάνω είναι ανάγκη να διασφαλίσουμε συνδέσεις με επαρκή συχνότητα, ασφάλεια, αξιοπιστία και προσιτό κόμιστρο για τους κατοίκους και επισκέπτες των νησιών μας σε συνδυασμό με την εφαρμογή της αρχής του Μεταφορικού Ισοδύναμου όχι μόνο στις άγονες αλλά και στις εμπορικές γραμμές, όπου και όταν αυτές δεν καλύπτουν όλες τις ανάγκες, σύμφωνα με το σύνταγμα της χώρας. Επίσης η ανανέωση της ακτοπλοΐας με τη ναυπήγηση περιβαλλοντικά φιλικών πλοίων και σκαφών με εθνική και ευρωπαϊκή χρηματοδότηση ειδικά στις συνδέσεις των μικρών νησιών της Περιφερείας μπορεί να αποτελέσει ένα υπόδειγμα εφαρμογής και πρόγραμμα πιλότο για την μελλοντική εξέλιξη της ακτοπλοΐας στη χώρα μας. Από την άλλη πλευρά η δημιουργία σύγχρονων λιμανιών δεν μπορεί να γίνει χωρίς τη ρύθμιση των χρήσεων εντός της λιμενικής ζώνης, και χωρίς τη σύνδεσή τους με τις πόλεις, το νησιωτικό φυσικό περιβάλλον και τα στοιχεία του επτανησιακού πολιτισμού. Βεβαίως απαραίτητη είναι η παράλληλη ανάπτυξη πλέγματος βιώσιμων τουριστικών λιμένων (Μαρίνες, Τουριστικά Αγκυροβόλια, Τουριστικά Καταφύγια).

Τέλος, ειδικό βάρος θα πρέπει να δοθεί στην βελτίωση των αεροδρομίων που αποτελούν σημαντικές πύλες εισόδου και εξόδου και παρουσιάζουν στοιχεία εξάντλησης της φέρουσας ικανότητα τους, ιδιαίτερα τους θερινούς μήνες καθώς και στην ενίσχυση της λειτουργίας της ενδοπεριφερειακής αεροπορικής γραμμής που συνδέει τα αεροδρόμια Κέρκυρας, Ακτίου, Κεφαλληνίας και Ζακύνθου ενώ θα πρέπει να δοθεί οριστική απάντηση- λύση για την ανάπτυξη των μεταφορών με υδροπλάνο σε βιώσιμη βάση.

Η προώθηση των ανωτέρω παρεμβάσεων σε συνδυασμό με την αναβάθμιση των θαλάσσιων συνδέσεων των νησιών με τις απέναντι ηπειρωτικές περιφέρειες καθώς και με την ολοκλήρωση των έργων στην Ιόνια και Παρα-Ιόνια αρτηρία θα δημιουργήσουν νέα δεδομένα για την ανάπτυξη του νησιωτικού χώρου και κυρίως για την οικονομία των μικρών νησιών του Ιονίου.

Εύχομαι καλή επιτυχία στις εργασίες της ημερίδας
HΛIAΣ MΠEPIATOΣ
Επικεφαλής «ΙOΝΙOΥ ΑΡΧΙΠΕΛΑΓOΥΣ»